Setiap satu kejadian itu pastilah mempunyai sebab dan akibatnya, dengan kata lain terdapat proses disebalik itu semua, ungkapan inilah yang sangat masyur dikalangan manusia yang sangat lemah ini. Dan disebalik itu semua, ada pelajaran yang mampu untuk dijadikan hikmah dalam kehidupan. Begitu juga dengan Sang Pencipta, Dia tidak serta merta menciptakan sesuatu hal yang Ia sukai tanpa adanya proses.


Begitu juga dengan KalamNya, Allah tidak menurunkan Al-Qur'an sekaligus, namun dengan cara yang beransur-ansur, dan tentunya hal yang demikian ini mempunyai faedah dan hikmah tersendiri.



Allah menurunkan Al-Qur'an kepada Rasul kita Muhammad SAW demi untuk membimbing manusia. Turunnya al-Qur'an merupakan peristiwa besar yang sekaligus menyatakan tinggi kedudukannya bagi penghuni langit dan bumi. Turunnya Al-Quran pertama kali jatuh pada Lailatul Qadar yang pemberitahuan kepada alam semawi yang dihuni oleh Malaikat berkaitan kemuliaan umat Muhammad. Dimana umat ini dimuliakan oleh Allah dengan risalah barunya agar menjadi umat yang paling baik yang dikeluarkan bagi manusia. Turunya Al-Quran yang seterusnya secara beransur-ansur, berbeza dengan kitab-kitab yang turun sebelumnya, sangat mengejutkan orang dan menimbulkan keraguan terhadapnya sebelum jelas bagi mereka rahsia hikmah Ilahi yang ada dibalik itu.

Al-Qur'an diturunkan mengambil masa 23 tahun iaitu 13 tahun semasa Nabi Muhammad SAW di Mekah dan 10 tahun sewaktu Baginda di Madinah. Ayat Al-Qur'an diturunkan pertama kali kepada Nabi Muhammad SAW di Gua Hira pada 17 Ramadhan semasa baginda berusia 41 tahun dan ayat terakhir turun pada 9 Zulhijjah tahun kesepuluh hijrah, serentak Baginda diperintahkan untuk menjadi Pesuruh Allah (Rasul). Dalam tempoh tersebut Al-Qur'an dihafaz oleh Rasulullah dan para sahabat serta dicatat oleh panita penulis Al-Qur'an kemudian dikumpulkan pada zaman Saidina Abu Bakar ra dan disempurnakan pada zaman Saidinia Uthman ra.

Firman Allah SWT yang bermaksud : "Begitulah keadaannya supaya kami tetapkan hati engkau (hai Muhammad) dengan Al-Qur'an itu dan Kami nyatakan bacaannya kepadamu dengan teratur satu-persatu. " (Surah Al-Furan 25:32).

Antara Hikmah Utama Allah SWT Merancanakan Penurunan Al-Qur'an secara beransur-ansur

Kepada Rasulullah SAW :

1.   Memudahkan Rasulullah SAW menghafaz dan memahami Al-Qur'an.

2.   Untuk menetapkan jiwa rasulullah SAW dan menguatkan hatinya.
      -  Ini kerana dengan turunnya Jibril a.s. membawa wahyu secara berulang-ulang daripada Allah SWT kepada Rasulnya dapat menguatkan jiwa Rasulullah SAW.

3.   Baginda sentiasa merasakan pertolongan serta inayat dari Allah SWT.
      - Tanggungjawab sebagai nabi adalah berat dan rasulullah sebagai seorang manusia yang sudah tentu akan menghadapi pelbagai cabaran getir dalam menyampaikan risalah bukan sahaja menghadapi tekanan, sekatan, cercaan, maki hamun malah ancaman  nyawa daripada kaum Quraisy dan juga dari kalangan Yahudi dan orang munafik. tentulah Baginda memerlukan belaian wahyu sebagai penenang kepada semua itu.

4.   Pendorong kepada Rasulullah untuk terus menggakkan kebenaran.

5.   Untuk mementang hujah-hujah kaum musyrikin pada ketika itu dan membuktikan kemukjizatan Rasulullah SAW.

Kepada Masyarakat dan dalam mensyariatkan hokum.

     - memudahkan pelaksanaan proses pendidikan ke atas manusia.
     - Mendidik masyarakat yang ketika itu buta huruf secara beransur-ansur.
     - Mengelakkan kejutan atau keterpaksaan bagi uamat manuisa.
     - memudahkan meraka untuk memahami al-Qur'an dan menghafaznya serta dapat beramal kepadanya.
     - Mengikis akidah amalan dan adat yang bertentangan dengan Islam secara beransur-ansur dan tanpa tekanan sehingga sedikit demi sedikit ianya dapat dihapuskan.
     - Agar manusia tidak berasa berat dalam melaksanakanperintah al-Qur'andan mematuhi hokum-hukum al-Qur'an.
     - Untuk mensesuaikan dengan peristiwa yang baru berlaku iaitu apabila timbul sesuatu masalah dikalangan meraka, turunlah ayat al-Qur'an menentukan hokum yang sesuai untuk menyelesaikan masalah tersebut. Contohnya tatacara pembahagian harta rampasan perang dan tatacara jual beli.

Untuk menunjukkan bahawa sumber al-Qur'an itu kalam Allah SWT semata-mata. dan bukan ciptaan  nabi Muhammad SAW atau makhluk lain.

Sekiranya al- Qur'an diturnkan sekaligus, seudah tentu ia akan menyusahkan dan memberatkan, baik dari segi hafalan, pemahaman dan pelaksanaannya dalam kehidupan.

Dari usman, Ibnu Mas'ud dan Ubay bin Ka'ab RA, menjelaskan bahawa Rasulullah SAW sentiasa membaca sepuluh ayat kepada mereka. Mereka tidak pindah kepada sepuluh ayat yang lain sebelum mempelajari pengamalannya, " Sehingga kami mempelajari al-Qur'an dan mengamalkannya sekaligus." (tafsir al-Qurthubi1/39 dan Tafsir ath Thabari 1/60.