Awasi kata-kata, walau hanya sekadar memneri komen di muka buku.

Setiap hari manusia tidak akan terlepas dari menggunakan lisan dalam aktiviti harian, apatah lagi pada masa kini teknologi canggih yang memungkinkan penggunaan laman sosial seperti Muka buku, tweeter, Instegram dan sebagainya sebagai perhubungan sosial yang sering digunapakai.

Tapi tahukah anda bahawa setiap kata mungkin akan mengembirakan atau menyakiti hati seseorang dalam sedar mahupun tidak.

Allah SWT berfirman :


"Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya (atau perbuatan yang dilakukan) melainkan
 ada disisinya malaikat pengawas yang sentiasa sedia (menerima dan menulisnya)."
(Surah Qaaf, 50:18)


Rasulullah SAW bersabda : " Sesungguhnya seorang hamba yang berkata sesuatu yang diredhai Allah tanpa memikirkan akibatnya, Allah akan mengengkat darjatnya dengan sebab itu. dan sesungguhnya seseorang hamba yang berkata sesuatu yang dimurkai Allah tanpa memikirkan akibatnya, dia akan jatuh ke dalam Jahannam dengan sebab perkataannya tersebut." (HR al-Bukhari).

Rasulullah SAw juga pernah menegaskan dengan sabdanya : " Akan dating nanti kepada manusia, masa-masa yang penuh tipu daya. Para pendusta dianggap sebagai orang yang jujur, manakala orang yang jujur dianggap pendusta. orang khianat dianggap amanah dan orang yang amanah dilebel sebagai pengkhianat. dan para Ruwaibidhah mula berkata-kata (bersuara)." Ada yang bertanya, : " Siapa Ruwaibidhah?" Rasulullah SAw menjawab, " Orang yang bidoh sibuk berbicara (mengulas) tentang masalah masyarakat." (HR Ibnu Majah).