Seperti biasa setelah selesai aktiviti riadah yang diadakan pada setiap malam isnin,, admin bersama rakan-rakan akan singgah minum dan bersembang kosong di warong yang berhampiran.
Namun, salah seorang dari kami menceritakan pengalaman berkhatan anak lelaki beliau dan timbullah persoalan adakah sah solat sekirannya terdapat kanak-kanak yang belum baligh (belum bersunat) di dalam saf?
So masing-masing mengeluarkan hujah, diakhirnya kami sepakat untuk mendapatkan maklumat mengenai perkara yang kami bincangkan.
Disini dikongsikan maklumat berkaitan yang dihantar oleh seorang daripada kami untuk dikongsikan bersama.
Salam
apabila saya membaca artikel fikrah ahkam yg mengatakan seseorang tidak boleh diubah dari kedudukan safnya wpun dia masih kanak2 sebagaimana yg dibincangkan sblum ini dan penjelasan daripada ulama timur tengah,saya faham akan masalh tersebut..
tetapi seorang ustaz di tempat saya telah membangkang apa yang telah dibincangkan kerna katanya apabila kanak2 yang masih belum baligh berada di dalam saf bersama orang dewasa, kemungkinan katanya akan berlapik atau pon tertindih mana2 bhgian badan kanak2 (yg masih belum baligh) dgn org dewasa akan menyebabkan batalnya solat kerana kanak2 trsebut masih belum baligh dan kita dikira menanggung najis sekiranya tertindih i.e tangannya..sebab itulah katanya kita perlu memastian kanak2 berada dalam saf yang berlainan dgn kita..apa komen panel ahkam??musykil ni..hehe
jawapan:
w’salam
Ada 2 isu di sini:
1. isu kanak2 belum baligh dalam saf
2. isu kanak2 yg menanggung najis dan menyentuh org yg bersolat.
Isu 1
Tidak ada masalah dalam hal ini. Bahkan isu ini sudah dibahaskan tidak lama dahulu. Adapun tertanggunya najis pada kanak2 blum baligh itu adalah sangkaan sahaja.
Isu 2
Di sini ana lampirkan jwpn UZAR yg pernah dikeluarkan dalam harian metro.
- Ibu musykil -
Jawapan Ust Zaharuddin
Menurut Mazhab Syafie bersentuhnya anak yang menanggung najis di dalam lampin atau belum bersunat dengan seseorang dewasa yang sedang solat adalah tidak membatalkan solat.
Keadaan yang seperti ini ada disebutkan oleh Imam An-Nawawi di dalam Rawdah at-Tolobin dengan katanya : ” Sekiranya (seseorang yang sedang solat itu bersentuh dengan sesuatu yang suci (pada jasanya seperti kanak-kanak ) tetapi benda yang suci tadi bersentuh pula dengan najis atau menanggung najis maka TIDAK BATAL SOLATNYA” (Rujuk Rawdah at-Tolibin, hlm 123 cet : Dar Ibn Hazm). Pada hemat saya ini adalah kerana :-
a. Bersentuh itu tidak secara langsung dengan najis yang di tanggunginya. Jika secara langsung batallah solat seseorang tapi tidak wudhunya. Jika tersentuh najis secara langsung, ia hanya perlu membasuh najis itu sehingga bersih, dan tiada wudhu baru diperlukan.
b. Bersentuh secara tidak langsung dengan budak yang menanggung najis seperti memegang tangannya atau ia menyentuh pakaian kita, adalah tiada membawa sebarang masalah kerana kanak-kanak itu bukannya najis bergerak dan tidak pula tubuhnya bertukar menjadi najis hingga tidak boleh disentuh sama sekali, ia hanya menanggung najis sahaja.
Bagaimanapun, solat boleh terbatal sekiranya kita menanggung kanak-kanak ini (ia disebut dalam mazhab Syafie sebagai : “Haamil limuttasil binajastin”) sama ada dengan mendukungnya atau ia memanjat belakang kita semasa sujud atau ia duduk di atas riba semasa kita sedang duduk tasyahhud akhir. (Mughni Al-Muhtaj, 1/ 264 cet Dar al-Fikr )
Akan tetapi jika kita menanggung sesuatu najis lalu bertindak membuangnya dengan cepat, solat tidak dikira batal . Ia berdasarkan peristiwa para sahabat bersolat bersama Nabi SAW dan Nabi SAW bersolat dengan memakai selipar, lalu tiba-tiba mereka melihat Nabi SAW (semasa dalam solat) menanggalkan seliparnya, maka seluruh sahabat yang melihat keadaan ini turut menanggalkan selipar mereka (kerana menyangka ia adalah perbuatan yang mesti diikuti), maka apabila telah selesai solat nabi bertanya kepada para sahabat : ” Apakah yang menyebabkan kamu menanggalkan selipar-selipar kamu ? : para sahabat menjawab : kerana kami melihat kamu melakukannya : nabi membalas : Telah datang kepadaku Malaikat Jibrail as lalu memberitahuku bahawa di seliparku terdapat kekotoran atau najis (maka aku tanggalkan kerana itu). (Riwayat Abu Daud , no 650 , hlm 92 : Shohih menurut Albani. cet : Bayt Afkar )
Dari hadith di atas jelas kepada kita jika dengan segara membuang penanggungan kita terhadap najis, maka solat tidak terbatal sebagaimana dengan sgeranya Rasulullah membuang seliparnya yang terdapat najis. Justeru, jika anak kecil yang menanggung najis duduk di atas riba kita dan dengan pantas kita mengelak, maka solat tidak batal. (Rujuk Al-Fiqh Al-Manhaji, bab perkara yang membatalkan solat)
Sekian
Ust Zaharuddin
http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=276&Itemid=95
al-ahkam
Part 2
Namun, salah seorang dari kami menceritakan pengalaman berkhatan anak lelaki beliau dan timbullah persoalan adakah sah solat sekirannya terdapat kanak-kanak yang belum baligh (belum bersunat) di dalam saf?
So masing-masing mengeluarkan hujah, diakhirnya kami sepakat untuk mendapatkan maklumat mengenai perkara yang kami bincangkan.
Disini dikongsikan maklumat berkaitan yang dihantar oleh seorang daripada kami untuk dikongsikan bersama.
Salam
apabila saya membaca artikel fikrah ahkam yg mengatakan seseorang tidak boleh diubah dari kedudukan safnya wpun dia masih kanak2 sebagaimana yg dibincangkan sblum ini dan penjelasan daripada ulama timur tengah,saya faham akan masalh tersebut..
tetapi seorang ustaz di tempat saya telah membangkang apa yang telah dibincangkan kerna katanya apabila kanak2 yang masih belum baligh berada di dalam saf bersama orang dewasa, kemungkinan katanya akan berlapik atau pon tertindih mana2 bhgian badan kanak2 (yg masih belum baligh) dgn org dewasa akan menyebabkan batalnya solat kerana kanak2 trsebut masih belum baligh dan kita dikira menanggung najis sekiranya tertindih i.e tangannya..sebab itulah katanya kita perlu memastian kanak2 berada dalam saf yang berlainan dgn kita..apa komen panel ahkam??musykil ni..hehe
jawapan:
w’salam
Ada 2 isu di sini:
1. isu kanak2 belum baligh dalam saf
2. isu kanak2 yg menanggung najis dan menyentuh org yg bersolat.
Isu 1
Tidak ada masalah dalam hal ini. Bahkan isu ini sudah dibahaskan tidak lama dahulu. Adapun tertanggunya najis pada kanak2 blum baligh itu adalah sangkaan sahaja.
Isu 2
Di sini ana lampirkan jwpn UZAR yg pernah dikeluarkan dalam harian metro.
Soalan
Assalamualaikum
ustaz, Saya seorang ibu yang mempunyai anak-anak yang masih kecil. Saya pernah
diberitahu bahwa solat akan terbatal sekiranya anak-anak yang membawa najis
(memakai lampin) dan anak-anak yang belum berkhatan tersentuh pakaian kita
semasa kita sedang sembahyang, apatah lagi jika tersentuh tubuh badan. Tetapi,
saya pernah melihat ada orang yang terus solat apabila keadaan itu berlaku.
Saya mohon penjelasan, adakah perselisihan pendapat dalam hal ini? Terima
kasih.- Ibu musykil -
Jawapan Ust Zaharuddin
Menurut Mazhab Syafie bersentuhnya anak yang menanggung najis di dalam lampin atau belum bersunat dengan seseorang dewasa yang sedang solat adalah tidak membatalkan solat.
Keadaan yang seperti ini ada disebutkan oleh Imam An-Nawawi di dalam Rawdah at-Tolobin dengan katanya : ” Sekiranya (seseorang yang sedang solat itu bersentuh dengan sesuatu yang suci (pada jasanya seperti kanak-kanak ) tetapi benda yang suci tadi bersentuh pula dengan najis atau menanggung najis maka TIDAK BATAL SOLATNYA” (Rujuk Rawdah at-Tolibin, hlm 123 cet : Dar Ibn Hazm). Pada hemat saya ini adalah kerana :-
a. Bersentuh itu tidak secara langsung dengan najis yang di tanggunginya. Jika secara langsung batallah solat seseorang tapi tidak wudhunya. Jika tersentuh najis secara langsung, ia hanya perlu membasuh najis itu sehingga bersih, dan tiada wudhu baru diperlukan.
b. Bersentuh secara tidak langsung dengan budak yang menanggung najis seperti memegang tangannya atau ia menyentuh pakaian kita, adalah tiada membawa sebarang masalah kerana kanak-kanak itu bukannya najis bergerak dan tidak pula tubuhnya bertukar menjadi najis hingga tidak boleh disentuh sama sekali, ia hanya menanggung najis sahaja.
Bagaimanapun, solat boleh terbatal sekiranya kita menanggung kanak-kanak ini (ia disebut dalam mazhab Syafie sebagai : “Haamil limuttasil binajastin”) sama ada dengan mendukungnya atau ia memanjat belakang kita semasa sujud atau ia duduk di atas riba semasa kita sedang duduk tasyahhud akhir. (Mughni Al-Muhtaj, 1/ 264 cet Dar al-Fikr )
Akan tetapi jika kita menanggung sesuatu najis lalu bertindak membuangnya dengan cepat, solat tidak dikira batal . Ia berdasarkan peristiwa para sahabat bersolat bersama Nabi SAW dan Nabi SAW bersolat dengan memakai selipar, lalu tiba-tiba mereka melihat Nabi SAW (semasa dalam solat) menanggalkan seliparnya, maka seluruh sahabat yang melihat keadaan ini turut menanggalkan selipar mereka (kerana menyangka ia adalah perbuatan yang mesti diikuti), maka apabila telah selesai solat nabi bertanya kepada para sahabat : ” Apakah yang menyebabkan kamu menanggalkan selipar-selipar kamu ? : para sahabat menjawab : kerana kami melihat kamu melakukannya : nabi membalas : Telah datang kepadaku Malaikat Jibrail as lalu memberitahuku bahawa di seliparku terdapat kekotoran atau najis (maka aku tanggalkan kerana itu). (Riwayat Abu Daud , no 650 , hlm 92 : Shohih menurut Albani. cet : Bayt Afkar )
Dari hadith di atas jelas kepada kita jika dengan segara membuang penanggungan kita terhadap najis, maka solat tidak terbatal sebagaimana dengan sgeranya Rasulullah membuang seliparnya yang terdapat najis. Justeru, jika anak kecil yang menanggung najis duduk di atas riba kita dan dengan pantas kita mengelak, maka solat tidak batal. (Rujuk Al-Fiqh Al-Manhaji, bab perkara yang membatalkan solat)
Sekian
Ust Zaharuddin
http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=276&Itemid=95
al-ahkam
Part 2
Label: Agama
Catat Ulasan