Ramai orang takutkan muflis di dunia, oleh sebab itu ramai yang berhati-hati menguruskan kewangan peribadi agar tidak dikenakan tindakan yang boleh membawa kepada dijatuhkan status muflis oleh mahkamah. Apabila jatuh muflis di dunia, kesengsaraan amat dirasakan oleh mereka yang jatuh muflis. Segala harta-benda di dunia diletakkan di bawah jagaan Jabatan Insolvensi. Penjualan dan pindahmilik harta benda milik simuflis tidak boleh dibuat sehingga hutang-piutang dilangsaikan iaitu baki jualan hanya boleh diperolehi selepas semua hutang dengan pihak yang menuntut dibayar sepenuhnya oleh Jabatan Insolvensi. Si muflis juga tidak boleh keluar negara kecuali dengan kebenaran Jabatan Insolvensi. Semua permohonan pinjaman dengan institusi kewangan disekat melalui pengurusan berpusat Bank Negara Malaysia.



Namun begitu, tidak ramai yang takut muflis di akhirat kerana kesengsaraan sebagaimana muflis di dunia tidak dirasakan kecuali selepas mati. Sementara hanya segelintir umat manusia yang mengingati mati dalam bentuk yang sebenarnya iaitu dalam bentuk yang memberi amaran dan peringatan tentang persediaan yang telah dibuat, yang lain sekadar mengingati mati tapi tidak mengaitkan dengan persediaan yang perlu dibuat untuk menampung segala keperluan di sana. Bila seseorang mati mereka hanya ingat kesedihan keluarga simati yang ditinggalkan serta perasaan kehilangan sanak saudara,sahabat handai rakan dan taulan, itu sahaja. Apabila berada dalam keriangan nikmat dunia, manusia akan lupa kembali soal mati dan menjadi alpa dalam hal kehidupan selepas mati.
 

Di akhirat, matawang yang digunakan bukan lagi matawang yang boleh dilihat dan dipegang sebagaimana matawang di dunia. Matawang itu berbentuk pahala kebajikan, amalan dan jasa baik yang dibuat di dunia. Matawang itu terkumpul sejak manusia lahir dan disimpan dalam akaun simpanan yang dijaga ALLAH dengan rapi tanpa ada ketirisan sedikit pun. Apabila mati matawanga ini masih terus dikreditkan ke dalam akaun simati tanpa pengetahuan si mati bagi amal jariah yang berbentuk harta yang dibelanjakan, ilmu yang diajarkan serta anak-anak yang soleh yang berterusan memberi manfaat kepada manusia yang tinggal di dunia. Bagi yang tiada amal jariah yang meninggalkan manfaat kepada manusia yang tinggal, baki akaunnya akan menjadi statik sampailah ke hari pembalasan iaitu hari akhirat yang bermula di Padang Mahsyar. Di akhirat, orang kaya raya adalah dari kalangan mereka yang beramal soleh di dunia, mereka mempunyai cukup “wang” untuk “membeli” apa sahaja yang enak dan lazat mengikut keinginan mereka yang tidak lagi boleh dibeli dengan matawang dunia. Sebaliknya orang kaya raya di dunia tapi tiada amal jariah adalah orang yang paling miskin di akhirat.

Sebenarnya amat mudah untuk menjadi muflis di akhirat tanpa kita sedari. Kita rasa seperti kita tidak melakukan perkara yang menyebabkan muflis di akhirat tapi dalam tidak sedar ianya berlaku. Muflis di akhirat hanya berlaku disebabkan oleh perhubungan sesama manusia. Ia tidak berlaku antara manusia dengan ALLAH kerana ALLAH maha pengasih dan maha penyayang lagi maha pengampun. Manusia dikala itu tercari-cari siapa orang-orang yang berdosa kepada mereka yang boleh mereka tagihkan untuk meningkatkan akaun pahala mereka buat menghadapi hari pertimbangan berat dosa pahala. Manusia berkira-kira bukan sahaja di dunia bahkan juga di akhirat kelak. Apatah lagi dikala itu masing-masing kekurangan timbangan berat pahala untuk membolehkan manusia melintasi titian siratulmustaqim yang digunakan sebagai alatan penapis manusia yang lulus ujian dunia dengan yang gagal ujian dunia. Kehidupan di dunia adalah satu kenikmatan yang ALLAH berikan kepada manusia buat sementara bagi yang sihat, kaya, berkuasa dan cantik atau kacak. Namun bagi yang mendapat sebaliknya, bagi manusia itu adalah satu kesedihan atau kesengsaraan sehingga ada yang sampai ke tahap lebih rela mati dari hidup. Walau apa pun perasaan akibat dari kehidupan dunia, ianya semua adalah ujian tuhan kerana tuhan ingin menganugerahkan satu kehidupan lain yang beribu kali malah berjuta kali ganda lebih besar nikmatnya berbanding penghidupan dunia.

Dalam kehidupan duniawi ALLAH menguji manusia dalam pelbagai hal bagaimana mereka mempergunakan dan menerima kenikmatan atau kesengsaraan yang ALLAH telah jadikan untuk mereka. Adakah mereka menjadi terlalu tamak sehingga sanggup berbunuhan atau menipu dan menzalimi antara mereka untuk merebut harta dan kesenangan. Atau apakah mereka terlalu sombong dengan ketampanan mereka, kegagahan mereka, kekuasaan mereka atau kecerdikan akal mereka, Atau kah mereka menjadi terlalu gilakan seks sehingga memperbuat sewenang-wenangnya dengan alat kelamin mereka atau menzalimi orang lain dengan alat kelamin mereka, adakah mereka sabar dengan kesukaran yang di alami atau menyesali kejadian menimpa mereka, atau apakah mereka cuba berfikir secara yang positif untuk mencari kebenaran hidup dan mengenali ALLAH secara lebih dekat dan membuat amal yang soleh dan mencegah yang mungkar serta berpesan-pesan kepada kebenaran dan berpesan-pesan kepada kesabaran. Amaran pembalasan di akhirat di dalam Al-Quran adalah manifesto dan janji ALLAH kepada keadilan yang tiada tolok bandingannya untuk setiap zarah amalan manusia di dunia.

 
Sebagaimana hadis nabi Muhammad s.w., yang bermaksud, “Baginda amat takut umat baginda menjadi muflis di akhirat iaitu apabila seseorang membuat dosa kepada manusia lain tanpa mendapat pembalasan yang setimpal di dunia atau dimaafkan oleh orang yang dizaliminya, maka di akhirat pahala amalannya di dunia akan diberikan kepada orang yang dizaliminya sebagai tebusan, dan sekiranya pahala itu tidak mencukupi untuk menebus dosa tersebut, maka dosa orang yang dizaliminya itu akan dilemparkan kepadanya”. Oleh itu marilah kita berwaspada agar kita tidak menjadi muflis di akhirat. Antara penyebab yang berkemungkinan besar boleh menyebabkan muflis di akhirat ialah dosa-dosa yang dilakukan kepada banyak orang atau berterusan kepada seseorang atau berangkai, sebagaimana berikut:-

1. Menzalimi sesama manusia secara membuat satu keputusan yang tidak adil atau menzalimi banyak orang. Ini biasanya dilakukan oleh orang yang memimpin kelompok manusia lain seperti perdana menteri dan menteri atau pemimpin yang membuat dasar dan polisi institusi atau negara yang tidak adil atau menzalimi orang banyak atau rakyat.

2. Penjual produk barangan atau perkhidmatan yang menipu orang ramai dengan dakwaan produk jualannya baik tapi ia adalah sebaliknya atau jauh kurang dari apa yang di dakwa.

3. Pengguna internet yang menipu seluruh orang di dunia dengan fitnahnya yang disebarkan melalui pelbagai laman web.Ini menyebabkan dosa berangkai yang berkemungkinan menjadi kuantum yang infiniti selagi tidak memohon maaf kepada yang difitnah.

4. Pengarang fitnah atau artikel berunsur maksiat di mass media elektronik, surat khabar atau bahan media cetak umum yang dibaca oleh seluruh warganegara.Ini juga adalah dosa berangkai yang boleh mencapai nilai infiniti selagi tidak memohon maaf dan berikhtiar memadamkan bahan tersebut dari tontonan umum.

5. Kezaliman dalam peperangan yang melibatkan kematian, kecederaan atau kesengsaraan ramai orang yang tidak berdosa atau yang tidak terlibat dalam peperangan bersenjata. Ini berbentuk dosa kepada ramai mengikut bilangan yang terjejas.

6. Ahli-ahli korporat yang mengambil peluang meraih keuntungan berpuluh atau beratus lipatkali ganda dari hasil jualan atas dasar bahan komoditi tersebut adalah keperluan yang mendesak atau bersifat monopoli.(Perniagaan dalam Islam dibenarkan hanya keuntungan maksimum 100% sahaja). Ini juga berbentuk dosa kepada orang ramai yang menggunakan produk atau perkhidmatan tersebut.

7. Melakukan kezaliman kepada orang yang sabar. Kerana mereka yang sabar tidak mengharapkan pembalasan di dunia diberikan ALLAH kepada orang yang menzaliminya, lantas ia tidak bersikap berdendam atau bertindakbalas, sebaliknya ia mengharapkan ALLAH membalas kekejaman orang yang berbuat zalim kepadanya secara menukar atau menebus dosa dengan pahala di akhirat. Akibat kesabarannya itu si pembuat dosa akan mengambil peluang berterusan menzalimi beliau.

8. Menjadi saksi palsu yang menyebabkan berlaku kezaliman ke atas orang lain yang mendapat hukuman yang berat atau mendapat malu yang besar akibat dari kesaksian palsu tersebut.

9. Hakim yang membuat keputusan yang tidak benar dan adil yang menyebabkan kezaliman dalam bentuk penghukuman yang berat dan memalukan tertuduh atau menyebabkan terjadi kekeliruan pada tanggapan orang ramai terhadap tertuduh.

10. Menipu orang yang “bodoh” atas sebab mengetahui kebodohan mereka boleh mendatangkan keuntungan yang mudah. Orang yang “bodoh” ini tidak menyedari mereka ditipu, tapi ALLAH memulangkan balik kerugian hasil dari penipuan tersebut dalam bentuk tebusan pahala di akhirat yang diambil dari mereka yang menipu atau melemparkan dosa orang-orang yang “bodoh” ini kepada mereka. (Nota: bodoh boleh kategorikan kepada 3 jenis, 1. Betul bendul, 2. Sentiasa berprasangka baik, 3. Memang mempunyai daya pemikiran atau IQ yang lemah)

11. Memperagakan tubuh badan yang seksi dan membenarkan ianya ditonton orang ramai. Ini merupakan dosa yang berganda mengikut bilangan orang yang menonton dan boleh menjadi berangkai bilamana gambar yang ditontoni dipaparkan di laman web.

12. Mencuri barang hak milik orang lain dalam nilai yang besar atau amat berharga pada sipemilik, maka pahala yang dibayar apabila ditukar kepada nilai kehilangan menjadi untuk ditebusi di akhirat amatlah besar sehingga sipencuri menjadi muflis.
Ada banyak lagi keadaan yang membolehkan seseorang itu muflis di akhirat. 11 contoh di atas adalah sebahagian darinya yang boleh kita ambil sebagai peringatan.

Yang benar itu dari ALLAH, dan yang salah adalah dari kejahilan dan kekilafan diri saya sendiri. Sekian. Wabillahitaufik walhidayah wassalamualaikum warahmatullahiwabarokatuh.
Wallahuaklam bissawab.

Artikel : Prof. Madya Ir. Dr. abdul talib bin Din