Setiap hari pasti kita akan membaca dalam akhbar tentang kekejaman Israel terhadap penduduk Palestin. Pastinya berpuluh-puluh nyawa telah melayang dan mungkin beribu yang mengalami kecederaan akibat pengeboman oleh tentera Israel.

Kematian dan kecederaan yang dialami oleh penduduk Palestin setakat semalam

"Saya boleh menghapuskan semua bangsa yahudi ketika saya berkuasa, tetapi saya tinggalkan sedikit untuk kamu mengenali saipakah sebenarnya bangsa yahudi dan mengapa saya membunuhnya." - Adolf Hitler.


Israel memang terkenal sebagai negara bapak keganasan yang tiada toliok bandingnya. Israel berlagak sebagai ketua mafia yang berlindung di bawah naungan US sebagai Godfathernya. Sebab itu setiap tindakan ganas/biadap/kebinatangan Israel dibiarkan sahaja tanpa ada apa-apa tindakan samaada sanction (sekatan) atau indictment (pendakwaan di mahkamah antarabangsa.) Tidak adayang menghalang keganasan ymenyolok yang dilakukan oleh Israel pembunuh - tidak piagam PBB, Konvensyen Geneva, Deklarasai hak asasi manusia bahkan resolusi Majlis Keselamatan PBB. HJadi apabila Israel menyerang Gaza buat sekian kalinya, kita boleh jangka apakah bentuk kenyataan yang dikeluarkan oleh ketua-ketua negara yang berpegang teguh dengan prinsip dan rule of law. Tidak ada suatu kenyataan yang dibuat oleh pemimpin pelbagai negara yang cuba mengalihkan keganasan nyata dan biadap yang dilakukan oleh Israel kepada pihak yang menjadi mangsanya.

Rakyat Palestin adalah umat yang dikepung di setiap sudut sempadan negara mereka dan hidup dalam serba kekurangan kerana sekatan yang dikenakan. Sumber makanan, air, ubat-ubatan dan senjata adalah melalui terowong-terowong rahsia yang merupakan saluran hayat mereka. Berbekalkan sumber hidup yang terhad ini, rakyat Palestin masih mampu menggagalkan hasrat Yahudi dan musuh-musuh islam yang lain daripada terus menjajah bumi Al-Aqsa.

Sekarang pesawat Israel sedang melakukan serangaan udara di Rafah, Menyerang Islamic National Bank, Gaza City dan mengebom rumah pemimpin Al-Qassam, Al-Attar, Rafah. Malah setiap inci bandar Gaza di bom oleh tentera Israel yang zalim ini.



Penduduk Palestin amat memerlukan bantuan dari seluruh umat islam dalam membantu mereka melawan tentera Israel. Bukanya Kederat semata yang ditagih, malah segala bentuk sumbangan yang mampu kiat berikan kepada mereka. Paling-paling tidak sepotong doa pun amat beerti dalam menghapuskan Israel yang durjana ini.

"Barang siapa tidak mengambil berat tentang urusan umat islam, maka bukanlah mereka daripada kalangannya"

Rasulullah juga telah bersabda yang bermaksud;" Sebaik-baik manusia ialah yang memberi manfaat kepada manusia lain." (HR Bukhari).

 Ayuh, jangan sekadar melihat, mandengar sahaja. Lakukan sesuatu. Hanya allah yang akan membalas dan menilai jasa baik kalian.

Derma ke Palestin di ruang kanan