Mencium isteri juga merupakan ibadah. Islam memandang tindakan tersebut sebagai satu perkara yang baik, bahkan dapat memberikan pahala kepada suami.


Isteri juga pasti gembira apabila mereka selalu dicium oleh suami mereka. Hati yang gundah, boleh menjadi bahagia. Gelap kesedihan  boleh menjadi cerah dengan keriangan. Tauladan ini menjadi amalan harian Nabi Muhammad SAW dikala bersama isteri.

Amalan Nabi Muhammad SAW itu tidak pernah diabaikan, malah dalam bulan ramadhan sekalipun. Aisyah R.Ha meriwayatkan hadis :

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُقَبِّلُ فِي رَمَضَانَ وَهُوَ صَائِمٌ

Maksudnya : "Rasulullah SAW sentiasa mencium aku dalam bulan ramadhan, ketika itu Baginda sedang berpuasa" Hadis ini amat nyata lagi jelas, Nabi Muhammad SAW tetap juga memberikan kasih sayang Baginda kepada isteri tanpa mengira waktu.


Suami pula harus sedar yang dirinya juga harus berada dalam keadaan yang selesa dan wangi setiap kali hendak mencium isteri. Tabiat suka  mencium isteri janganlah dipandang ringan, kerana Nabi Muhammad SAW juga mengamalkannya.

Mengapa?

Kerana cium itu tandanya sayang. Tapi kalau seorang isteri terlalu ego dan tidak membenarkan suaminya sendiri menciumnya...juga jangan terperanjat kalau suami masing-masing melepaskan rasa kasih sayang terhadap wanita lain yang lebih menghargai kasih sayang suaminya itu.

Hendak mencari lelaki yang pemarah memang ramai, tetapai hendak mencari lelaki penyayang...mungkin 1 dalam 100. Dengan keadaan lelaki yang semakin sedikit bilangannya di dunia ini...cubakah bayangkan.

Jadi, jika anda sudah berkahwin dan memiliki suami yang suka mencium anda dan anak-anak anda, syukur Alhamdulillah. Jika anda belum berkahwin TETAPI MENYEDARI bakal suami anda itu suka mencium orang yang mereka kasihi, tahniah dan syukurlah kepada Tuhan kerana anda bakal dikurniakan suami yang penyayang. Logiknya tanyalah pada diri sendiri...adakah anda ingin suami anda mencium anda ataupun wanita lain di luar sana????

Untuk para suami pula, jika anda tergolong dalam suami yangrajin mencium isteri, syabas diucapkan. Memangharus anda berbuat begitu kerana rasa kasih sayang pada isteri anda akan bertambah dari sehari ke sehari.

Bayangkan setiap hari anda mencium isteri anda...sebelum kerja, anda menciumnya...pulang kerja pun anda menciumnya. Malah sewaktu isteri anda memasak didapur pun, anda rangkul isteri anda dari belakang lalu menciumnya serta berkata..."Saya sayang awak...., terima kasih kerana menyediakan maskan untuk hari ini"

Disitulah datangnya bahagia...