Sains astronomi ada menyebut bahawa kelajuan putaran Plenet Marikh sedang perlahan sedikit demi sedikit ke arah laluannya ke timur. Para saintis agensi angkasa lepas kebangsaan Amarika syarikat (NASA) pula mendapati pergerakan plenet itu terhenti ke arah laluan tersebut.

NASA kemudian mendapati plenet Marikh telah menukar laluannya ke arah yang bertentangan, iaitu ke arah Barat, ini bermakna matahari akan terbit dari arah barat Marikh. Fanomena yang ganjil itu di sebut sebagai "retrograde motion".

Kenayakkan saintis barat berpendapat bahawa semua plenet akan melalui fenomena yang sama dan ini termasuklah plenet BUmi. Apabila ia berlaku, maka matahari akan terbit dari barat!

Nabi Muhammad S.A.W. bersabda bahawa salah satu tanda besar yang yang hari Kiamat akan tiba ialah apabila matahari terbit dari barat.

Pihak NASA telah pun mendapati tanda-tanda matahari kan terbit dari barat semasa ahli sains astronominya mengkaji pergerakan plenet Marikh. Yang mereka tidak dapat pestikan ialah tempoh masa yang bakal diambil sehinggalah semua plenet melalui fenomena yang serupa.

Dapatan sains oleh NASA itu semestinya memperkukuhkan lagi iman umat islam akan tanda-tanda Kiamat. Manusia tidak tahu bila ianya akan berlaku walaupun sudah ada banyak tanda-tandanya. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

Keratan akhbar yang menyatakan bahawa NASA telah mengeluarkan kenyataan berkenaan isu ini.

Keratan akhbar yang menyatakan bahawa NASA telah mengeluarkan kenyataan berkenaan isu ini.
TEORI AL-QUR'AN VS TEORI BARAT

Kalau dikaji dengan teliti, teori yang dijelaskan di dalam Al-Qur'an ini agak berbeza dari teori-teori barat. Yang pertama Al-Qur'an menjelaskan bulan yang menyebabkan bumi bertukar arah. Al-Qur'an menunjukkan perkaitan yang erat dan rapat antara bumi dengan bulan. Tetapi teori barat tidak "nampak" pun peranan bulan dalam proses kejadian ini.

Yang ke-2, teori Al-Qur'an nampak lebih jelas dan mudah difahami, malah boleh dibuktikan melalui ujikaji makmal. Sedangkan teori barat tidak dapat  diuji dalam makmal dan tidak menunjukkan keadaan matahari akan naik dari barat! Kalau berlaku perlanggaran yang teramat dasyat (dengan komet yang besar), maka bumi akan hancur! Perlanggaran "kecil" (seperti di Maxico) tidak akan menukar putaran Bumi. Lagi pun sekiranya komet melanggar Bumi dari "arah yang salah"  ianya mungkin akan menambah kelajuan pusingan yang ada sekarang misalkan dari 24 jam kepada 10 jam/hari. Sekiranya Bumi berputar pada kelajuan ini, maka kelajuan objek yang berada pada permukaan equator (khatulistiwa) ialah kira-kira 4000 km/jam yang akan  memusnahkan segala-galanya yang ada dipermukaan Bumi seperti rumah, bangunan, tumbuhan, dan manusia serta binatang-binatang akan berterbangan.

Untuk membolehkan Bumi berputar pada arah bertentangan, komet yang melanggar Bumi seharusnya mempunyai kelajuan 2 kali kelajuan putaran Bumi iaitu 3300 km/jam (sekiranya saiz komet sama besar dengan saiz Bumi) dan mesti melanggar Bumi pada sudut dan lokasi yang tepat. Kalau ianya melanggar Bumi pada Kutub Utara, maka matahari tidak akan "terbit dari barat".

Yang ke-3, teori Al-Qur'an adalah lebih tepat sebab tidak berlaku kerosakkan yang besar kepada makhluk di Bumi. sekiranya berlaku kemusnahan yang besar (misalnya Bumi hancur), maka ini bermakna sudah "betul-betul kiamat" dan bukannya lagi "hampir kiamat". Di dalam satu hadith yang menjelaskan selepas matahari naik dari barat maka segala amalan dan taubat tidak lagi diterima lagi, dan dajjal akan turun ke Bumi (ini menunjukkan manusia masih lagi hidup dan berjalan seperti biasa)

ke-4, penjelasan Al-Qur'an lebih menyeluruh dari teori barat. Ahli sains telah mendapati terdapat "2" jenis permukaan bulan iaitu permukaan yang cerah (sentiasa mengadap Bumi) dan permukaan gelap (yang sentiasa menbelakangi Bumi). Kedua-dua permukaan ini mempunyai ciri-ciri yang berbeza yang amat ketara seperti warna, daya graviti, kandungan bahan-bahan, ketumpatan dan kemampatan, Keradioaktifan dan sebagainya. Oleh itu, apabila bulan merekah ia akan merubah polar graviti, mengeluarkan tenaga elektromegnetik yang boleh menyebabkan daya graviti dan megnet Bumi bertindak balas.

sumber : nizarazu