Penyediaan kertas kerja perancangan perniagaan sebenarnay tidak perlu dan ia tidak pernah menjamin kejayaan sesebuah perniagaan.


Walaupun pendapat ini tidak disokong oleh mana-mana pakar, namun ia adalah hasil dari pengalaman dan pemerhatian terhadap rakan-rakan yang berjaya dalam perniagaan masing-masing.

Pendapat tersebut bukannya cakap kosong kerana Havard Business review ada mengeluarkan artikel dengan tajuk yang sama. Penulis menolak keperluan menyediakan business plan sebagai pra-syarat menjayakan sesebuah perniagaan.


Namun, berikut adalah beberapa langkah penting bagi memastikan perniagaan anda berjaya tanpa business plan :

1.   Kenal pasti dengan jelas matlamat perniagaan.

2.   Sumber manusia atau kumpulan pembantu adalah amat penting dalam menjayakan perniagaan. Sentiasa fikir dan bina 3 keperluan asas dalam perniagaan (orang, orang dan orang).

3.   Fikir besar dan mulakan kecil. Kemudian membesar atau melingkup dengan pantas.

4.   Berikan tumpuan pada pasaran yang terperinci demografiknya. Sasaran pasaran mesti jelas dan terang.

5.   Betul-betul fahami model perniagaan. Fikirkan bagaimana menjana pendapatan demi pendapatan adalah lebih penting daripada menyediakan pendapatan di Excel sheet yang lebih merupakan andaian yang belum pasti berlaku.

Visi yang jelas di dalam kepala amat penting untuk menjayakan sesebuah perniagaan. Kita mesti dapat menerangkan hala tuju perniagaan dengan pantas dan jelas sekiranya ditanya apa akan berlaku setahun, dua tahun atau lima tahun lagi.

Dengan tidak membuang masa dan terus menjayakan visi dalam kepala secara rapi dan gigih, InsyaAllah akan berjaya. Jangan ditangguh lagi hasrat perniagaan anda. fikirkan apa yang kita boleh lakukan sekarang untuk merialisasikan perniagaan tersebut dan segera laksanakannya.


Kerana Orang yang "malas" atau takut akan kerugian.