Google Image
Tahniah diucapkan kepada Puan Sushella Edayu binti Mat kamal di atas kelahiran bayi perempuan pada 12 Ogos 2013.

Air kencing kanak-kanak lelaki (Najis Mukhaffafah) yang belum makan makanan selain daripada susu ibu. Untuk membersihkan benda yang terkena najis ini, memadai dengan memercikkan air ke atas benda itu meskipun tidak mengalir. Manakala air kencing bayi perempuan (Najis Mutawassitah) yang belum makan selain susu ibu hendaklah dibasuh sampai mengalir air di atas benda yang terkena najis itu sehingga hilang zat dan sifat-sifat najis sebagaimana menyucikan kencing orang dewasa.

Ali RA menyatakan bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud : "Air kencing kanak-kanak lelaki memadai direnjis dan air kencing kanak-kanak perempuan dibasuh." (HR Ibnu Majah).

Satu eksperimen saintifik moden telah mendedahkan rahsia disebalik perbezaan antara air kencing bayi lelaki dan bayi perempuan.

Salah satu kajian tersebut adalah kajian yang dilakukan oleh Ashil Muhammad Ali dan Muhammad Shalih dari Universiti Dohuk, Iraq. Setelah selesai proses pengkajian peretusan kewujudan bakteria dalam air kencing bayi dalam masa penyusuan dan bayi baru lahir, di mana mereka mengumpulkan sampel air kencing bayi secara rawak seramai 73 bayi (35 perempuan, 38 lelaki). Mereka mengklasifikasikan ke dalam empat kumpulan umur di bawah 1 bulan, 1 - 2 bulan, 2-3 bulan dan > 3 bulan dengan kemungkinan meningkatnya pengambilan makanan.

Sampel dikumpulkan dan terus dibawa untuk diperiksa secara makmal dan proses itu berlanjutan sehingga beberapa bulan dengan mempertimbangkan tahap maksimum penstrilan dan mengelakkan pencemaran berlaku.

Kajian tersebut menggunakan kaedah yang digunakan oleh Dr. Hans Christian Gram, yang ditemui pada tahun 1884 dalm pewarnaan bakteria [kaedah Gram Staining (warna ungu menunjukkan bakteria Gram positif dan warna merah untuk negative)]. Semua sampel yang diuji dengan memilih bidang bakteria mikroskopik untuk mengira jumlah bakteria dengan menggunakan standard pembesaran 100 kali ganda. Didapati bahawa semua Gram negatif, dan diklasifikasikan bahawa ia masuk sebagai bakteria Escherichia Coli.

Hasil kajian menunjukkan

Usia 0 - 30 hari - Peratus kewujudan bakteria dalam air kencing bayi perempuan adalah 95.44% lebih banyak berbanding air kencing bayi lelaki dimana jumlah bakteria dibidang mikroskopik untuk air kencing bayi perempuan mencapai 41.9 sedangkan pada bidang yang sama untuk bayi lelaki hanya berjumlah 2 sahaja.

Usia 1 bulan - 2 bulan - Peratus kewujudan bakteria dalam air kencing bayi perempuan adalah 91.48% lebih banyak berbanding dengan air kencing bayi lelaki dimana jumlah bakteria di bidang mikroskopik untuk air kencing bayi perempuan mencapai 24.1 sementara jumlah dalam bayi lelaki hanya 2.25.

Usia 2 bulan - 3 bulan - Peratusan bakteria dalam air kencing bayi perempuan adalah 93.69% lebih banyak dari air kencing bayi lelaki, di mana jumlah bakteria di bidang mikroskopik untuk air kencing bayi perempuan mencapai 24.1 sementara juml;ah pada bayi lelaki hanya1.6.

Usia > 3 Bulan - Peratusan bakteria dalam air kencing bayi perempuan 69% lebih banyak berbanding air kencing bayi lelaki, dimana jumlah bakteria di bidang mikroskopik untuk air kencing bayi perempuan 13.9 sementara air kencing bayi lelaki jumlahnya 6.8.

nukeufo89