Dalam buku biologi, Buku Permakanan (kajian dan terbitan orang bukan islam) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan untuk menambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam.

Sains juga menggalakkan makan hati haiwan kerana khasiat zat besinya yang sangat diperlukan manusia. Tetapi sebenarnya Nabi Muhammad S.A.W. tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Mana mesti kita pilih? Nak ikut orang bukan islam atau Nabi Junjungan kita Muhammad S.A.W.?

Sebenarnya makan hati ayam akam melembabkan otak kita kerana hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. Jadi kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. Disebabkan percaya dengan ajaran barat maka bengaplah otak manusia.

Kebanyakkan ayam dipasaran hari ini telah disuntik bahan kimia untuk mempercepatkan proses tumbesarannya kerana didorong oleh permintaan pasaran yang semakin meningkat. Bahan kimia yang merbahaya ini akan dikumpulkan dihati.

Antara kandungan racun dalam hati :
  1. Antibiotik Tylosin
  2. Penisilin
  3. Oxytetracycline
  4. Kanamcyin
Kandungan bahan kimia di dalam hati ayam juga boleh menyebabkan kesan tertogenik dan kesan Karsinogenik. Kesan teratogenik boleh menyebabkan kesan buruk kepada ibu mengandung, terutam kepada janin (kandungan boleh mengalami keguguran atau bayi cacat). Manakala kesan Karsinogen boleh menyebabkan kanser. Ginjal merupakan organ penting dalam badan dan berfungsi untuk membuang sisa metabolisma dan racun dalam bentuk urin, yang kemudian dikeluarkan dari tubuh.

Walaupun Nabi Muhammad berkata jangan tetapi para ulamak lebih menjatuhkan hukum makhruh dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya.

Organ dalaman adalah organ selain daging yang terkandung dalam tubuh haiwan seperti:
  1. Hati
  2. Paru-paru
  3. Perut
  4. Hempedal
  5. Buah Pinggang
  6. Jantung
  7. Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam
  8. Telur ikan
Saranan ilmu sains bahawa memakan hati haiwan adalah baik untuk menambah darah adalah ilmu yang diajar oleh orang yahudi agar umat manusia menjadi tidak sihat. Orang yahudi beranggapan bahawa alangkah indahnya jika dunia ini dipenuhi oleh orang yahudi sahaja.

Mereka ingin membunuh umat lain secara senyap. Orang yahudi ini sangat mempelajari ilmu di dalam Al-Qur'an dan hadis cuma meraka tidak beriman sahaja. Ilmu sains dari barat mengajar untuk memakan hati sedangkan orang Yahudi, Amarika dan England tidak memakan hati.

Memakan hati bukan sekadar tidak membantu meningkatkan paras hemoglobin darah malah memakannya akan mengundang pelbagai mudarat lain yang Allah dan Rasulnya saja yang mengetahui dengan tepat.

sumber : cikgubadarudin.com